12اکتبر 2022- نوروپاتی دیابتی یکی از عوارض مهم دیابت است که به اعصاب آسیب می رساند، تحقیقات جدید منتشر شده در مجله فارماکولوژی بنیادی و بالینی نشان می دهد که پروژسترون احتمالاً می تواند التهاب و آسیب عصبی را کاهش دهد و به عنوان یک عامل محافظتی در برابر نوروپاتی دیابتی(DN)  عمل کند.

آسیب به سیستم عصبی محیطی یکی از بدترین عوارض دیابت است. با وجود تحقیقات متعدد در مورد نوروپاتی دیابتی انسانی و آزمایشگاهی، گزینه های درمانی موجود محدود است. بنابراین، یک هدف اصلی در تحقیقات زیست پزشکی، جستجوی ترکیباتی است که می توانند از سیستم عصبی در برابر پیامدهای تخریبی دیابت محافظت کنند.

دیابت مشکلی در عملکرد میتوکندری ایجاد می کند که بهDNA ی درون هسته و میتوکندری آسیب می رساند، عصب سیاتیک و گانگلیون ریشه پشتی را از بین می برد و منجر به نوروپاتی می شود. همچنین باعث افزایش تولید سایتوکین های التهابی می شود. ثابت شده است که پروژسترون دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و از تخریب سلول های عصبی محافظت می کند.

برای این بررسی، چهل موش صحرایی نر نژاد Sprague-Dawley در چهار گروه کنترل، دیابتی، دیابتی به اضافه پروژسترون (30 میلی گرم بر کیلوگرم) و دیابتی بعلاوه ی پروژسترون (30 میلی گرم بر کیلوگرم) و دارویRU486 (10 میلی گرم بر کیلوگرم) قرار گرفتند.

ثابت شده است که RU486 (میفپریستون) یک آنتی پروژسترون و عامل ضد گلوکوکورتیکواستروئید فعال در انسان است. مکانیسم اثر آن هدف گرفتن گیرنده های درون سلولی هورمون های پروژسترون و گلوکوکورتیکواستروئیدها است.

سطح قندخون، آزمایش‌های رفتاری، وزن بدن، آزمایش الکتروفیزیولوژیک، متغیرهای اکسیداتیو و التهابی و ویژگی‌های بافت‌شناسی همه پس از ابتلا به دیابت مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته های کلیدی این مطالعه عبارت بودند از:

·        درمان با پروژسترون بدون تأثیر قابل توجهی بر سطح قند خون، حساسیت به صفحه ی داغ(یک آزمایش برای نوروپاتی) را به شدت کاهش داد.

·        تغییرات قابل توجهی نیز در یافته های تستtail flake  (یک آزمایش دیگر برای بررسی نوروپاتی) دیده شد.

·        نتایج همچنین نشان داد که درمان با پروژسترون می‌تواندسرعت هدایت عصب حرکتی(MNCV) را افزایش دهد و سطح استرس اکسیداتیو و نشانگرهای التهابی و همچنین تورم و التهاب در نزدیکی عصب سیاتیک را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

·        اما RU486 اثرات سازنده پروژسترون را معکوس کرد.

در نتیجه، گیرنده های پروژسترون برای خواص محافظت عصبی پروژسترون بسیار مهم هستند، زیرا داروی RU486، که مسدود کننده ی گیرنده پروژسترون است،از اثرات مثبت پروژسترون بر DN جلوگیری نمود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/progesterone-may-protect-diabetes-patients-against-diabetic-neuropathy-reveals-study-100440